Hessischer Bildungsserver / Arbeitsplattformen

Science CLIL Support age 14-16

Oxford University Press 2010

Dieser Beitrag ist abgelaufen: 3. Februar 2016 00:00

Oxford University Press hat bereits 2010 dieses für den Science CLIL Unterricht 14 bis 16-Jähriger hilfreiche Buch Content and Language Support Science herausgebracht:

Biologie, Physik und Chemie Einheiten sind übersichtlich aufbereitet. Der fremdsprachliche Anspruch ist - für durchschnittliche SchülerInnen der Zielgruppe - im Bereich Syntax teilweise recht hoch (s. Textbeispiel unten). Lebensweltlicher Zugang zu den einzelnen Themen fehlt, doch viele der Übungsaufgaben "encourage reflection and critical thinking", fordern den selbstständig zu erarbeitenden lebensweltlichen Anschluss. Zu jedem Thema wird der fachsprachliche Wortschatz visuell und textuell explizit semantisiert und mit sinnvollen Übungen gefestigt. Die laut Herausgeber integrierten grammatikalischen Übungen sind jedoch kaum zu finden. Auch fachsprachlich zentrale Nomen-Verb Kollokationen werden nicht thematisiert  - beides ein echtes Desideratum, zumal angesichts der fachspezifischen Passiv-Konstruktionen.  Als CLIL-Ergänzungsmaterial ist das Buch dennoch sehr zu empfehlen. Dafür ist auch der Preis von £15.00 bei 224 Seiten Umfang sehr fair.

Einen Einblick in Originalseiten erhält man hier.


Authors: Saema Kauser and Sarah O'Donoghue

Suitable for:  EAL/ESL/E2L/EFL students aged 14-16 (UK and International)

ISBN: 978-0-19-913530-1
Publication date: 08-26-2010
Paperback: 224 pages



Textbeispiel: Some atoms of certain elements can have a different nucleon
number because they have a different number of neutrons, but
the same proton number as they have the same number of
protons and electrons. Atoms of the same element that have
different numbers of neutrons are known as isotopes.

Description  (Information des Verlages):

Bridging the gap between content and language acquisition: Integrating content and language learning in a practical and easy-to-use volume that is perfect for use in class, or for individual study.

Features

  • Plenty of visual support, such as pictures, charts and diagrams
  • Short bursts of comprehensible and accessible content allowing students to focus
  • Key vocabulary identified and practised so that correct use becomes familiar
  • Engaging and varying activities helps keep students interested and motivated
  • Every unit has a reading and comprehension activity to practise core skills
  • Grammar work is focused and relevant to content
  • Extension activities encourage reflection and critical thinking
  • Study skills chapter encourages best practice and unpacks tricky exam questions
  • Includes a full glossary of vocabulary items with examples in context

| 5.1.2014