Hessischer Bildungsserver / Arbeitsplattformen

Living next door to Albert E.

International Bilingual Science Cooperations Jg. 6‐13
auf dem Bildungsserver Hessen

Barbara Baumann, Wiesbaden
Barbara.Baumann@bio.uni-giessen.de


Partnerschaften von Schulen mit internationalen Akteuren in Naturwissenschaft und Technik gestalten die Zukunft: Beide Seiten erleben hautnah eine ihnen zunächst fremde Welt, überwinden soziale und geografische, aber auch kulturelle und sprachliche Distanzen. Die lingua franca Englisch dient dabei besonders den naturwissenschaftlich‐technischen Bereichen der Weltgesellschaft als gemeinsame literacy Plattform.

Eine Bilingual Science Cooperations Netzwerkgruppe auf dem CMS des Bildungsserver Hessen unterstützt die Internationalisierung Ihrer Partnerschaften professionell: Durch vielfältige online Tools für eine dauerhafte und direkte Verbindung zu Ihren englischsprachigen Science and Technology Partner-Akteuren in Schulen, Universitäten, Behörden, Betrieben, Verbänden ‐ lokal, hessenweit oder international.


Formen und konkrete Inhalte, Dokumentations‐ und Evaluationsmethoden Ihrer Bilingual Science Partnerschaft wählen und gestalten Sie selbst, auch im internationalen Team mit Fachkolleginnen und ‐kollegen. Nachhaltigkeit, Verbindlichkeit und Sicherheit Ihrer Kooperationen garantiert das Team des Bildungsservers Hessen.


Info: With your notebook, you may take part in an international Bilingual Science Cooperations video conference. Book your own VC, or join the pre‐booked VC. Invite your bilingual science partner to join us!

>> Hier geht es zur Bilingual Science Cooperations Plattform



Science teachers and professional scientists across regions and nations form the Bilingual Science Cooperations community. Their languages, codes, narratives, beliefs and codices are interacting constructively.

Within long lasting partnerships, juvenile science self-concepts as well as established science concepts and beliefs become mutually visible, explicit, and open for re-negotiation: With scientific literacy and science codices of practise evolving adequately in the generations to come, the challenges of our global future might be mastered.

In the course of a Bilingual Science Cooperation on the State of Hesse educational webserver, schools sustainably manage joint science projects with their international science partner institutions, including web portfolios for students, web based project documentation and evaluation. Partners arrange regular personal and web-based meetings and exchange, using a range of tools to bridge even the vastest spatial or time gaps.

The German educational webservers  (Bildungsserver) are state owned, not-for-profit, and safe for their users since any contributor has to be confirmed by the user registration state office.